Jumaat, 14 Mei 2010

Beranikah Anwar Bertentang Mata Dengan Ezam Di Mahkamah?

Perbicaraan kes Nuar Berahim liwat Saiful makin mendebarkan. Setelah pengaduan yang dibuat oleh Saiful kepada Perdana Menteri dan Ketua Polis Negara tidak mendapat layanan seperti yang diharapkan, Saiful seterusnya mengadu kepada Ezam Md. Nor, bekas orang kuat Nuar yang beberapa kali telah dipenjarakan kerana berkorban untuk si Nuar yang sekarang merupakan seorang senator. Ezam juga telah mencadangkan kepada Saiful supaya mendapatkan pandangan ahli agama.

Semalam Ezam hadir ke mahkamah untuk sesi pengecaman selepas namanya disebut oleh Saiful semasa sesi soal balas dengan ketua peguam tunda Nuar iaitu Kepala Sinki. Selepas berhempas pulas bersilat, berkung fu, berkuntau, berkarate dan sebagainya untuk cuba menangguhkan perbicaraan menemui kegagalan Kepala Sinki meminta kebenaran mahkamah supaya perbicaraan dibuat secara tertutup. Tapi kebenaran akhirnya makin terserlah. Semalam juga Saiful telah mendedahkan bahawa beliau telah beberapa kali diliwat oleh Nuar di luar negara.

Berikut ini adalah ulasan oleh Agendadaily berkaitan Ezam semasa bersoal jawab dengan wartawan selepas selepas sesi pengecaman.

Senator Ezam Mohd Noor yang tampil diperbicaraan kes liwat Datuk Seri Anwar Ibrahim di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur petang Khamis untuk proses pengecaman meminta bekas bosnya itu cukup-cukuplah cuba berbohong mengenai wujudnya konspirasi dalam kes itu.



“Hanya orang yang bodoh dan orang yang berkepentingan saja yang masih boleh percaya teori konspirasi Anwar Ibrahim,..seorang yang desperate …seorang desperado …seorang yang sudah terdesak yang cuba alihkan pandangan masyarakat dari membicarakan persoalan yang lebih khusus,”katanya.


Bercakap kepada wartawan di luar mahkamah selepas pengecaman itu pada jam 3.05 petang bekas Setiausaha Politik Anwar di Kementerian Kewangan dulu kata beliau yakin Saiful Bukhari Azlan bercakap benar dalam dakwaan diliwat Anwar.


Serentak dengan itu katanya beliau sendiri meninggalkan Anwar semata-mata kerana yakin Penasihat PKR itu terlibat dalam kegiatan liwat.


Ezam tiba di mahkamah jam 2.05 petang.Beliau diwajidkan hadir di mahkamah untuk pengecaman kerana Selasa Saiful menyebut namanya sebagai salah seorang yang ditemuinya sebelum membuat laporan polis pada 28 Jun 2008 mendakwa Anwar meliwatnya.


Ezam bertanya bagaimana nak kata wujudnya konspirasi antaranya dengan Saiful sedangkan pertemuan mereka pada awal pagi 27 Jun 2008 adalah yang pertama kali dan terakhir.


Katanya sebelum itu beliau tidak kenal langsung Saiful.


Pertemuan selama dua jam itu berlangsung di tempat letak kereta tidak jauh dari plaza tol Rawang di Lebuh Raya Utara Selatan setelah beliau mendapat panggilan ‘ urgent ‘ untuk bertemu juga dengannya malam itu.


Katanya ketika itu beliau dalam perjalanan pulang dari Larut,Perak selepas memberi satu ceramah politik.


“Pertemuan itu berlaku secara spontan…malah di tempat letak kereta saja…dalam dua jam begitu…antara jam 1 hingga 2 pagi.


“Saya juga tanya kenapa nak jumpa saya…kenapa tidak orang lain…jawapan beliau sudah memastikan tiada konspirasi…sebabnya beliau sudah kecewa…sebab beliau jumpa pemimpin negara, tak layan dia…jumpa polis, tak layan dia.


“Dia jumpa saya sebab merasakan saya seorang yang bertegas secara terbuka berani melawan Anwar Ibrahim…”katanya.


Ezam menceritakan bahawa pada malam pertemuan itu beliau menasihatkan Saiful supaya berjumpa ulamak untuk dapatkan nasihat dari sudut Islam.


” Saya kata ini aib bagi dirinya dan keluarga Anwar Ibrahim…kata Saiful boleh bang jumpa ulamak…tapi bang saya kena jumpa doktor dulu sebab ada barang dalam badan saya yang kena buat medical checkup .”


Menurut Ezam, Saiful memberitahunya dia nak pergi buat pemeriksaan doktor itu esoknya.


Namun katanya seperti sedia maklum selepas membuat pemeriksaan itu polis ambil keterangan dan selepas itu ia menjadi kes polis.


Katanya selepas itu mereka tidak bersua lagi.” Itu saja episod saya dengan saudara Saiful,” ujarnya.


Ezam menegaskan ini jelas menunjukkan teori konspirasi Anwar itu adalah tuduhan karut.


“Bagaimana konspirasi boleh berlaku dengan hanya satu pertemuan…hanya beberapa jam sebelum Saiful bertindak membuat laporan polis ( selepas dinasihatkan oleh doktor di Hospital Besar Kuala Lumpur dimana dia jalani pemeriksaan). Biasanya konspirasi akan ambil masa yang panjang.”


“Jesteru saya ingin memberitahu Anwar Ibrahim dan Wan Azizah…cukuplah menipu orang membabitkan orang lain yang tidak berdosa dalam dosa yang dilakukan.Beliau seharusnya ke mahkamah berdepan dengan saudara Saiful sebagai orang yang jujur menjawab persoalan-persoalan asas.


“Persoalan asas... samaada dia meliwat atau tidak meliwat…itu persoalan asasnya…bukan rela ke tak rela…atau konspirasi ke.


“Saya hadir di mahkamah untuk mengingatkan Anwar hentilah perkara-perara yang merosakan negara ..rosakkan masyarakat dengan teori-teori karut.”


Menjawab soalan adakah hasil pertemuan dua jam dengan Saiful itu beliau yakin kejadian liwat itu benar-benar berlaku,Ezam berkata,”saya yakin Saiful seorang innocent victim …dia seorang jujur…bila saya cadangkan jumpa ulamak untuk selesaikan secara Islam…beliau setuju..tak nampak takut…biasanya orang kalau bohong nampak takut kalau nak jumpa ulamak.


“Saya yakin beliau berkata jujur…dan tidak ada sebab pun beliau nak bohong pada saya…apa sebab nak bohong pada saya…saya waktu itu orang biasa saja…saya bukan ada pegang jawatan apa…saya baru masuk UMNO sebulan masa tu.”


Kepada satu soalan lain beliau menjelaskan sumpah junjung Al-Quran yang dibuat oleh Saiful di Masjid Wilayah Persekutuan tidak ada kena mengena dengannya.


Katanya selepas Saiful buat laporan polis di HKL mereka tidak lagi bertemu.


Menurut Ezam semasa bertemu, Saiful ada menjelaskan salah satu sebab mengapa dia ingin berjumpa dengannya ialah kerana sumpahnya meninggalkan Anwar kerana prinsipnya sebagai orang Islam.


“Saiful tanya pada saya apakah prinsip sebagai seorang Islam itu libatkan soal liwat…saya kata ya.


“Dia tanya saya dengan siapa bang…saya kata itu aibkan Anwar dan keluarganya…saya bukan mangsa...saya kata saya simpan untuk saya…tapi saya menjawab soalan beliau…ia berhubung kait dengan perangai jijik Anwar Ibrahim…saya rasa saya tidak boleh kompromi.”


Ditanya samaada beliau sendiri ada bukti Anwar terlibat liwat,Ezam menjelaskan beliau bukan mangsa dan tidak mahu aibkan orang.


“Untuk saya memang saya yakin ( Anwar terlibat liwat) kalau tidak tak akan saya keluar (dari PKR)…saya masuk dua jail untuk bebaskan dia (Anwar)...mesti ada satu sebab besar mengapa saya tinggalkan dia…kalau tanya saya sebab apa…sebab itulah…sebab lain mungkin saya boleh tolerate tapi sebab ini kita tak boleh sebagai seorang Islam.


“Soalnya saya bukan mangsa…macam Saiful beliau boleh buat laporan sebab dia mangsa…tapi saya mendapat maklum ( tentang Anwar terlibat liwat ),”ujarnya.


Ezam juga menjelaskan setakat ini beliau tidak disenaraikan sebagai saksi kes liwat itu.Namun katanya beliau sedia jika dipanggil.

Macam tu la, nampaknya dah ada rahsia yang terdedah semasa soal jawab dengan wartawan. Bagaimanakah sekiranya Ezam disenaraikan dalam senarai saksi kes tersebut? Apakah Nuar berani komen pasal Ezam sekiranya beliau menjadi saksi di mahkamah memandangkan sebelum ini semua cabaran yang dibuat oleh Ezam satupun tak dapat dijawab oleh Nuar?

Adakah Nuar sekadar akan terdiam sebagaimana Kepala Sinki dan semua peguam tunda Nuar yang lain terdiam semasa Saiful tanya "Nak tunda lagi ke? Dah dua tahun dah." apabila Kepala Sinki berusaha mengeluarkan jurus tunda kes.

FIKIR-FIKIRKAN..

JANGAN MARAH..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan