Selasa, 11 Mei 2010

Asal Usul Panggilan Misi Kepada Jururawat

Banyak yang diperkata tentang kerjaya seorang jururawat tetapi mungkin ramai tidak tahu kenapa seorang jururawat secara umumnya dipanggil atau dikenali sebagai 'Misi' oleh orang ramai?

"Tidak siapa yang betul-betul tahu dari mana asalnya panggilan itu dalam profesion kejururawatan tempatan atau kenapa jururawat dikenali sebagai 'Misi'," menurut seorang pesara jururawat, Anne Frances.

Bagi Frances, di Malaysia panggilan 'Misi' terhadap seorang jururawat mungkin muncul pada zaman penjajahan oleh pihak British.

"Dalam Bahasa Inggeris, 'Missy' ialah panggilan terhadap wanita muda atau anak gadis. Pada zaman kolonial, doktor British akan memanggil jururawat muda sebagai 'Missy'. Ia satu cara yang sopan bagi menyapa seorang jururawat yang anda tidak tahu namanya.

"Jadi di hospital ketika itu, adalah perkara biasa bagi kita memanggil jururawat sebagai 'Missy' tidak kira siapa namanya yang sebenar," kata beliau.

Kata Frances lagi, penduduk tempatan termasuk masyarakat Melayu kemudian menjadi serasi dengan panggilan ini yang kemudian bertukar menjadi 'Misi' sehinggalah ke hari ini

Tiada ulasan:

Catat Ulasan