Sabtu, 25 Jun 2011

Peguam Bodoh

Dalam satu penerbangan dari Los Angeles ke Malaysia, seorang gadis cantik duduk di sebelah seorang peguam yang bijak. Sebagai usaha menarik perhatian gadis yang ternyata kepenatan dan tidak berminat untuk berkenalan, peguam tersebut mengajak gadis itu untuk mencuba teka teki.

PEGUAM : Kita bertukar teka teki,kalau awak tidak boleh jawab soalan saya, awak kena bayar saya RM5, kalau saya tidak dapat jawab soalan awak, saya bayar RM500.

Gadis tersebut menerima cabaran itu.

PEGUAM : Berapa jarak di antara bumi dan bulan?

Gadis tersebut dengan selamba membuka dompetnya dan menyerahkan RM5 sebagai tanda kalah.

PEGUAM : Giliran awak.

GADIS : Haiwan apakah yang naik bukit dengan tiga kaki dan turun bukit dengan empat kaki?

Terkejut dengan soalan tersebut, peguam itu terus mengeluarkan komputer ribanya dan cuba mencari jawapan di internet tetapi gagal. Peguam muda itu turut menghantar e-mel kepada rakan-rakannya yang bekerja sebagai doktor, peguam, saintis dan ramai lagi tetapi tiada yang mempunyai jawapannya.

Peguam itu akhirnya mengalah lalu mengejutkan gadis yang telah tertidur dan menyerahkan wang RM500 sambil bertanya apakah jawapan bagi teka teki tersebut.

Gadis itu sambil tersenyum menyerahkan RM5 kepada peguam itu sambil menyatakan, "tak tahu."

Begitulah cerita peguam bijak yang bodoh yang saya petik dari Utusan Malaysia hari ni. Utusan Malaysia memang the best.

Kisah ini mengingatkan saya tentang perbicaraan mahkamah yang melibatkan kes tuduhan salah guna kuasa terhadap Datuk Seri Khir Toyo.

FIKIR-FIKIRKAN..

JANGAN MARAH..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan